Bebiströjan/Bebisbloggen/8 enkla sätt att förbättra din hälsa

8 enkla sätt att förbättra din hälsa

De flesta människor vill bli friska men vet inte var de ska börja. Det kan kännas överväldigande och förvirrande, särskilt när man inte vet vad som är bra för en och vad som inte är bra för en. Detta gäller kanske framför allt för föräldrar, och då oftast nyblivna föräldrar. Denna stora omställning i livet kan ibland göra det svårt att hänga med och hålla hälsosamma rutiner vid liv. Men att förbättra sin hälsa behöver inte vara svårt. Det finns faktiskt många olika sätt som du kan göra enkla livsstilsförändringar för att leva ett hälsosammare liv. Här är 8 enkla sätt som du kan börja med redan idag!

1) Drick mer vatten

Att dricka vatten är förmodligen det enklaste du kan göra för att förbättra din hälsa, och du kan själv göra det! Du behöver bara dricka mer än du brukar göra - cirka 2 liter varje dag. Se dock till att det är rent dricksvatten. Vatten på flaska är ett bra alternativ eftersom det är bekvämt, men du kan också koka dricksvattnet eller rena det med ett vattenfilter för att se till att det är rent.

2) Använd naturliga rengöringsmedel

Du kanske inte tror att du skadar din hälsa genom att använda kemiskt baserade rengöringsmedel, men dessa kemikalier kan sippra in i din kropp och orsaka problem som andningsproblem och huvudvärk med tiden. Det kan tyckas vara mycket det är en del arbete att byta rengöringsmedel, men det är värt det! Du kommer att spara mycket pengar på lång sikt. Om du känner dig överväldigad kan du börja med att städa ett rum i taget med naturliga rengöringsmedel i stället för kemiska.

3) Vik dina kläder genom att lägga undan dem

Om du bor tillsammans med andra människor (eller husdjur), du är förmodligen inte den enda som ansvarar för att lägga undan dina kläder. Vik dem så fort du tar dem ur torktumlaren eller från golvet! Om det är för mycket att komma ihåg kan du åtminstone hänga upp din tvätt så snart den kommer ut ur tvättmaskinen. Det minskar antalet skrynklor och ger mer plats i din tvättstuga, samtidigt som det främjar din psykiska hälsa att ha ordning och reda runt omkring dig.

4) Ät fem frukter, bär eller grönsaker varje dag

Många människor äter inte den rekommenderade mängden frukt och grönsaker dagligen, men att äta dem är faktiskt ganska enkelt - du kan ha din frukt och dina bär i smoothies eller parfaits, eller så kan du äta dem råa. Du kan också lägga till spenat i soppor; köp frysta grönsaker så att du inte behöver oroa dig för att de ska förstöras, eller köp grönsaker på burk, som är lika hälsosamma.

5) Ät nyttiga mellanmål

Du bör äta minst tre måltider om dagen, men det är alltid trevligt att ha snacks för mellanmålen! Hälsosamma mellanmål inkluderar saker som morötter och hummus, frukt, yoghurt med granola, eller selleri med jordnötssmör. Men var försiktig! Dessa snacks är hälsosamma, så det är lätt att överäta dem. Ät bara en liten mängd!

6) Motionera minst fyra gånger i veckan

Det spelar ingen roll om du tar en promenad i grannskapet, gör situps i vardagsrummet, spelar sport med vännerna eller gå med i en klass på gymmet. Det viktiga är att du rör på kroppen och får upp pulsen för att förbränna kalorier och förbättra din hälsa!

7) Stäng av elektronik en timme innan du lägger dig

Det är lättare sagt än gjort, men det bästa sättet att förbättra din sömn är att släcka alla lampor (ja, även telefonen!) en timme innan du går till sängs och lägg dig i sängen. Kolla inte telefonen under täcket! Det blå ljuset från mobiltelefoner kan hindra din kropp från att producera melatonin, vilket stör sömnen. Om du vill läsa eller göra skolarbete före sängen, fundera på att använda en annan enhet än den du använder när du är vaken.

8) Ta en promenad utomhus

Det finns få saker som är mer avkopplande än att gå i parken eller runt i grannskapet efter middagen, så varför inte dra nytta av denna stressavlastare? Du kan också överväga att trädgårdsarbeta eller leka med din hund på din bakgård. Oavsett hur du gör det, försök att tillbringa minst en timme utomhus varje dag!

Sammanfattning av artikeln

I den här artikeln listas 8 enkla sätt att förbättra din hälsa. Några av dessa tips är att dricka mer vatten, använda naturliga rengöringsprodukter, vika kläder och lägga undan dem, äta fem frukter och grönsaker varje dag, äta hälsosamma mellanmål, träna fyra gånger i veckan och ta en promenad utomhus. Dessa tips är lätta att följa och kan hjälpa dig att leva ett hälsosammare liv. Om du vill ha mer tips när det gäller hur man kan äta hälsosamt på ett bra sätt kan vi rekommendera sajten Hälsa för alla, som har många bra artiklar om allt från nötter till bär och frukter.


Skrivet av Veronica Nilsson, publicerat 2022-01-12

Skriv en kommentar